My se podíváme na zoubek navigaci ACTIS 7, která běží na softwaru firmy MAPFACTOR, konkrétně POCKET NAVIGATOR 9. Již na první pohled je jasné, že se nejedná o kousek určený pro osobní automobily. Navigaci vévodí 7mi palcový dotykový displej, který velmi dobře a přehledně dokáže zobrazit veškeré údaje, na které si jenom řidič vzpomene. Displej dokáže zobrazit 65 tisíc barev a má rozlišení 800x480 pixelů. V útrobách navigačního přístroje bije procesor o taktu 624Mhz, se kterým spolupracuje operační paměť RAM o kapacitě 128MB a paměť ROM o kapacitě 128MB.

Navigace ACTIS 7 je vyvedena v černé barvě a působí velmi elegantně. Po stranách displeje je 6 hardwarových tlačítek, která slouží k ovládání základních funkcí navigace.  Nalevo od displeje je hardwarové tlačítko na ztlumení zvuku a tlačítko se symbolem kompasu, které spouští navigační aplikaci. Napravo od displeje je tlačítko pro zapnutí navigace, pro regulaci hlasitosti a tlačítko M, které slouží pro vstup do hlavního menu. Na pravém boku najdeme USB konektor pro připojení FLASH DISKu, mikrospínač RESET, konektor pro připojení RDS-TMC přijímače a napájení. Na levém boku je slot pro SD karty, ve kterém je zasunuta SD karta, na které je uložena navigační aplikace a mapové podklady.  Pak zde nalezneme konektory pro připojení sluchátek, konektor pro připojení couvací kamery a další video vstup pro připojení dalšího zdroje video signálu. Na zádech přístroje najdeme stereo reproduktory, které jsou dimenzovány pro velmi hlasitou reprodukci zvuku. Také je do těla přístroje integrován otvor, ve kterém je uloženo dotykové pero, které v případě potřeby je možné použít.

V základním balení přístroje najdeme držák na čelní sklo, napájecí adaptér do sítě 220V a napájecí adaptér pro připojení do auto zásuvky. Držák na přední sklo je velmi dobře polohovatelný a přímo počítá s umístěním na kolmé přední sklo, které je v nákladních automobilech a autobusech. Je však možné ho i velmi dobře napolohovat v autě osobním, které má čelní sklo naopak velmi skosené. Navíc masivní přísavka, která je velmi lepivá zaručuje maximální přilnavost a pevnost upevnění na skle, takže je velmi malá pravděpodobnost, že by Vám navigace ze skla spadla. Díky kulovému kloubu můžete nastavit jakoukoliv polohu. Držák tak hodnotím velmi pozitivně vzhledem k jeho velké pevnosti a polohovatelnosti.  Navigace nemá baterii, proto je nutné ji mít neustále připojenou na napájení v automobilu, případně ji mít na síťové zásuvce. Toto řešení není špatné, protože baterie, která by dokázala napájet tak velký displej by velmi přístroj zvětšila a zatížila. Navíc i v navigátorech v osobních autech baterie vydrží hodinu – dvě, takže i bateriové přístroje máte většinou neustále na nabíječce.  Dále najdeme v balení praktickou čtečku SDHC karet, takže pokud nemáte zrovna k dispozici USB kabel, je možné data s paměťové karty přečíst právě pomocí zmiňované čtečky. Velkou pochvalu si jistě zaslouží celobarevný podrobný český manuál. A ještě jedna důležitá věc, kterou najdeme v balení je odmašťovací ubrousek na odmaštění skla v místě, kam budeme připevňovat držák a také gumová lepící pryž, kterou lze vymezit místo dotyku navigace s částmi palubní desky.

Po zapnutí navigace se začne natahovat operační systém. To trvá přibližně 20 sekund a pak se již objeví základní menu navigace. Menu je pohledné a vévodí mu 6 základních ikon. Na pozadí menu je jakési město při západu slunce, předpokládám že je to Paříž, vzhledem k obrysům známé rozhledny. Ale spíše to bude mix několika měst. Pokud nezvolíte žádnou funkci z menu, naběhnou vám přes celý displej analogové hodiny, které zobrazují aktuální čas. Hlavní menu má tyto funkce. NAVIGACE, MULTIMEDIA, FOTO, NASTAVENÍ, DALŠÍ, VERSATILE.

Jak už asi správně tušíte, navigace kromě samotného navigování umí spoustu dalších věcí. Pod menu MULTIMEDIA se skrývá poměrně propracovaný přehrávač filmů a hudby, který si poradí s nejrůznějšími formáty. Kromě formátu AVI si poradí také z formátem MP4 a M4A. Kodeky jako XVID nebo DIVX nejsou pro ACTIS 7 problém. Mezi hudební formáty, které přístroj přehraje, patří formáty MP1, MP2, MP3, OGG, OGM. Pak zde máme prohlížeč fotografií, který umí zobrazit formáty běžné obrazové formáty jako je JPG, či BMP. A pak zde máme funkce jako je poznámkový blok, do kterého lze kreslit dotykovým perem poznámky, čtečku textových souborů, která si poradí i s češtinou, kalkulačku a pro ukrácení chvíle za volantem je tu také hra SOLITAIRE, kterou jistě znáte z Vašich Windows. V žádném případě však nedoporučuji tuto hru hrát během řízení. Velmi sympatické je, že si můžete na pozadí navigování pouštět hudbu, případně se přepínat mezi navigováním a přehrávačem filmů či fotografií.

Co nás bude ale nejvíce zajímat je samozřejmě samotné navigování. Spuštění aplikace POCKET NAVIGATOR 9, aktuální verze 9.0.72 trvá asi půl minuty. Po té se nám objeví navigační menu, které je tvořeno dvěma obrazovkami s celkem 11 velkými ikonami. Tyto ikony se velmi dobře ovládají i za jízdy, vzhledem k jejich velké velikosti. Asi nejdůležitější ikona je NAJDI a NAVIGUJ. Po jejím spuštění nás systém vyzve k zadání našeho cíle, případně k vyhledání bodu zájmu, oblíbených míst, či nejbližší cíle. Výběr cíle je realizován ve třech krocích. Nejdříve je vybrán stát, po té město a nakonec ulice. Systém si pamatuje posledně vybrané cíle, takže není potřeba při každém zadávání zadávat znova např. Českou republiku.  Po vyhledání cíle je možné ihned začít s navigací z aktuální polohy, anebo lze toto místo označit jako start, či průjezdní bod a plánovat další body trasy. Také je možné toto místo přidat do seznamu oblíbených míst, anebo si ho pouze zobrazit na mapě.

Při samotném navigování se na pravé straně mapy zobrazují informace o aktuální rychlosti, o maximální povolené rychlosti v právě projížděném místě a čas v cíli. Ve spodní části displeje najdeme informaci o názvu aktuální ulice. V levém dolním rohu je informační panel, na kterém je zobrazena aktuální změna směru. A v pravém dolním rohu najdeme regulaci hlasitosti a tlačítko pro zobrazení trasy. To jsem poměrně často používal. Při zobrazení náhledu na celou trasu získáte poměrně dobrý přehled o právě projížděné trase. Velmi dobře tak vidíte okolní města a vesnice, případně jak vypadá aktuální dopravní situace. V horních rozích najdeme tlačítka plus a mínus, která slouží pro zoomování v mapě. Zobrazení mapy je na velkém displeji poměrně přehledné, navíc se v mapě zobrazují grafické symboly jednotlivých bodů zájmu jako jsou například restaurace, benzínové pumpy, případně další informační body. Hlasovou navigaci zajišťuje příjemný ženský hlas, který však pro mě byl až příliš upovídaný, proto jsem jezdil spíše bez hlasové navigace. V navigaci ACTIS 7 je aktuálně mapa celé Evropy. Aktuální pokrytí zjistíte na této adrese:

http://www.mapfactor.com/cs/produkty/mapfactor-pnd/actis-7/

Zaujala mě funkce ODOMETR, kterou najdeme v menu navigační aplikace. Je to počítadlo vzdálenosti, které má režim služební a soukromý. Také je možné pomocí této funkce nechat zaznamenávat trasu. Navigace umí také zobrazovat mapu v nočním režimu, tato změna je však manuální pomocí tlačítka v menu. Kromě klasického zadávání adresy je také možné zadat adresu pomocí GPS souřadnic. Souřadnice je možné zadávat v 8-mi formátech. Jinak navigace má v sobě uloženy informace o parametrech automobilu, které jsou možné editovat. Můžete tak mít v navigaci uložen profil pro osobní auto, a také pro další nákladní auta.

Navigace MAPFACTOR ACTIS 7 je jedna z nejlepších navigací pro velká auta jako jsou kamióny a autobusy. Díky velkému a přehlednému displeji se velmi dobře ovládá.  Výrobce navíc nabízí 3-letou aktualizaci mapových podkladů zdarma, což je rozhodně výhodné.

Poznámka: V současné době vyšel již nový software pro tuto navigaci, který zdokonaluje vzdálenou komunikaci ve stylu ICQ, dále navigace zobrazuje GOOGLE MAPS, vyhledává na GOOGLE či YAHOO, má letecký mód (OFF-ROAD). Navigace byla optimalizována z ohledem na rychlost paměti a umisťování textu, dále má multijazyčné vyhledávání měst, takže můžete zadat například Praha, Prag či Prague a navigace najde požadované město. Také umí importovat  z fotografií s EXIF souřadnicemi. Navíc umí varovat  při překročení povolené rychlosti a také byly přidány funkce, které umí editovat atributy u ulic, které zajišťují průjezd ulice z hlediska rozměru nákladního automobilu.

A na závěr ukázka video navigování POCKET NAVIGATOR 9.
Video je převzato ze stránek výrobce www.mapfactor.cz